5 tips til at starte en butik

Det kan være en kæmpe drøm at åbne sin egen butik, men det kan også være en drøm fyldt med udfordringer. Her får du ti tips til at åbne en butik, med overvejelser der er værd at gøre sig.

Hvad vil du sælge?

Sørg for at gøre dig helt klar over, hvad du præcis vil sælge i din butik og hvorfor? En rodet butik uden en rød tråd, kan nemt virke forvirrende. Derudover er det en god ide at undersøge, hvem der ellers sælger de varer, du ønsker at sælge, og hvad du kan gøre for, at kunderne køber den hos dig. Gør dig også realistiske tanker om, hvor meget du skal bestille hjem, hvordan du udstiller varerene, samt hvor meget du regner med at sælge.

Lav et budget

Det er ofte dyrt at åbne en ny butik, og det kræver derfor for det meste hjælp fra investorer eller banken. For at overbevise dem om, at de skal låne eller investere i din butik, er det vigtigt at have styr på budgettet.

Branding

Branding er en vigtig del af at starte en ny butik. Der er mange ting at overveje, blandt andet navnet til din butik, som skal være enkelt, kort og nemt at udtale. Derudover et eventuelt logo, farve, skrifttype og så videre. Her er det vigtigt at overveje, hvilket signal du ønsker at sende til kunderne. Du skal også undersøge, om du overhovedet må bruge det navn, du ønsker.

Udstyr

De fleste betaler i dag med betalingskort eller via telefonen. Derfor vil det være optimalt at tilbyde kunderne, at kunne betale via disse enheder. Her har du altså brug for et kassesystem, og et såkaldt all-in-one system vil være at foretrække. Dette indeholder en kortlæser, en pengeskuffe, et kundedisplay, en bonprinter & papir og en stregkodescanner.

Markedsføring

De fleste produkter kan findes i forskellige butikker, og det er derfor vigtigt at skille dig ud fra mængden, når du åbner butik. Dette kan du gøre via markedsføring. I dag er de sociale medier en effektiv måde til nemt at nå dine kunder og så i øjenhøjde. Overvej hvad du gerne vil med dine produkter, samt hvor og hvordan du bedst når dine kunder. Måske du skal oprette en Facebook side eller en profil på Instagram. Herfra kan du føre konkurrencer eller lave ugentlige tilbud.